Klassisk körsport är en ridsportgren med gamla anor och traditioner. Körsporten ingår i Svenska ridsportförbundet och är Sveriges framgångs rikaste ridsportgrenen utifrån antalet världscupmedaljer.
Tävling inom den klassiska körsporten utgörs av tre delmoment vilka beskrivs nedan. Du kan även tävla i varje gren individuellt. Reglerna styrs av Tävlingsreglemente nr. 5 och 1, vilka finns att ladda ner på Svenska Ridsportförbundets hemsida, där tävlingsterminen även ligger ute.
Dressyr
I dressyr kör alla ekipagen enligt ett fastställt dressyrprogram på en bana. Högsta poäng per bedömningspunkt är 10 och det finns 16 punkter i programmet, alltså är maxpoäng 160. Domaren bedömer hästarnas lätthet, mjukhet, regelbundenhet i rörelserna, lydnad samt kuskens användande av hjälper och hållning på kuskbocken. Även helhetsintrycket av ekipaget bedöms: Klädsel på kusk och groom samt vagn o häst.
Betygen från domaren dras ifrån maxpoängen och erhållen summa blir ekipagets straffpoäng. Får jag 80 poäng har jag fått 80 straff eftersom 80+80=160
Maraton
Maraton är ett uthållighetsprov med körsträckor och hinder. Det finns olika sträckor:
A fri gångart
D skritt
E fri gångart och innehåller maratonhinder.
Varje delsträcka har minimum och maxtid som ekipaget måste hålla sig inom för att inte få straffpoäng. På D-sträckan är det veterinärkontroll ang. konditionen och paus 10 min, innan kusken fortsätter på E-sträckan och hindren.
På E-sträckan forcerar ekipagen portarna i hindren på tid. Portarna är märkta från A–E och måste passeras i rätt ordning och på snabbast möjliga tid. Tidtagningen startar när ekipaget går in i hindret och stoppas när ekipaget kört ut genom portarna. För varje sekund ekipaget tillbringar i hindret tilldelas 0,2 straffpoäng.
Vagnarna i maraton är byggda för att tåla större påfrestningar och måste hålla en bestämd vikt i dom olika klasserna för enbet par eller fyrspann. Det gäller att hitta smarta snabba lösningar gällande vägarna i hindren, utifrån varje ekipages förutsättningar, vikt, fäste, balans, erfarenhet, rutin och tävlingsnivå.
Precision
I precisionen är vi tillbaka till dressyren med samma klädsel på kusk o groom, samma vagn och selar.
Precisionen kan liknas vid en ridhoppbana där staffpoäng ges vid rivning. Portarnas mellanrum utgörs av vagnens spårvidd + 30 cm. Banan har en maxtid och överskrids tiden ges straffpoäng. Banan består av numrerade kon par, som regel 20 st, vilka det ligger bollar ovan. Ekipage som är felfria i grundomgången går vidare till omkörning.
Efter de tre momenten räknas de olika straffpoängen samman.
Totalsegrare blir det ekipage som erhållit lägst antal straffpoäng.